Harlequin firar 40 år med stor ljudbokssatsning
I år firar bokförlaget Harlequin 40 år av kärlek. 40-årsjubiléet markerar startskottet för en stor ljudbokssatsning med 40 nya Harlequinberättelser som publiceras i ljud under våren, följt av flera stora släpp varje månad. Som en del i jubileumsfirandet släpps även fem unika samlingsvolymer i pocket med handplockade berättelser av förlagets redaktion. Idag släpps den första jubileumsboken.
I år är det 40 år sedan det då kanadensiska förlaget Harlequin etablerade sig i Norden. I samband med 40-årsfirandet av Harlequin i Norden ger romanceförlaget ut 40 nya ljudböcker under våren på samtliga fyra nordiska marknader där man är verksam. Jubiléet markerar startskottet för en större ljudbokssatsning som likt den traditionella Harlequinutgivningen kommer ske med en handfull titlar varje månad.
När Harlequin gav ut sina första böcker i Sverige 1979 såg bokmarknaden helt annorlunda ut än idag. Det som skiljde Förlaget Harlequin, eller Harlekin som det hette på den tiden, från andra förlag var att de gav ut pocketböcker till ett bra pris som såldes där kvinnor rörde sig i vardagen – i livsmedelsaffärer, på tågstationer och i kiosker på stan.
– Det har alltid varit en del av Harlequins strategi att finnas där läsarna finns. Med tanke på att romance är den största litterära genren i världen i kombination med den ökade ljudbokslyssningen är det naturligt att ljudboksutgivningen av Harlequin nu utökas för att matcha efterfrågan, säger Anette Ekström, VD för Harlequin och HarperCollins Nordic.
Den första serien Harlequin gav ut var Romantik. Böckerna blev snabbt omåttligt populära och under åren har förlaget startat en rad andra serier, som tillsammans med Romantik är hjärtat i Harlequins utgivning: Läkarromaner, Historisk, Nora Roberts, Silk, Passion och senast Dare, för att nämna några. De nya ljudböckerna kommer bestå av en blandning av de klassiska Harlequinserierna och de nyare serierna Silk och Dare.
En kort historik
Förlaget Harlequin startade 1949 i Kanada och började ge ut romantiska böcker i samarbete med det engelska förlaget Mills & Boon. I England hade utgivningen startat redan 1908 och böckerna, som främst riktade sig till en kvinnlig målgrupp, var redan omåttligt populära. Harlequin växte snabbt under 1950-talet och började då etablera sig internationellt.
1971 gick Mills & Boon upp i Harlequin Enterprises Ltd och satsningen på att massproducera, marknadsföra och sälja romantiska böcker tog fart på allvar. Eftersom man sålde böckerna via varuhus och kiosker istället för de traditionella försäljningskanalerna för böcker ökade tillgängligheten av förlagets böcker och spridningen maximerades.
Förlaget växte under 1980- och -90-talen och snart fanns Harlequin över i princip hela världen. 2014 köptes Harlequin av det amerikanska förlaget HarperCollins Publishers och är nu en del av världens näst största bokförlag.
Tidslinje
1908 Förlaget Mills & Boon startar utgivning av romantisk litteratur i England.
1949 Förlaget Harlequin startar i Kanada och samarbetet med engelska Mills & Boon inleds.
1971 Mills & Boon går upp i Harlequin Enterprises Ltd. Man satsar nu stort på att massproducera och marknadsföra romantiska böcker.
1979 Förlaget Harlequin etableras i Norden och första titeln ges ut i Sverige. En stor del i framgången är att man satsar på försäljning utanför den traditionella bokhandeln för att göra litteraturen lättillgänglig för alla.
2014 HarperCollins Publishers köper Harlequin. Tillsammans bildar de världens idag näst största bokförlag med utgivning i över 110 länder och på över 34 språk.
2015 Förlaget Harlequin byter namn till HarperCollins Nordic AB. Förlagsnamnet Harlequin lever kvar och förlaget ger idag ut fler böcker än någonsin!
För mer information
Natalie Pettersson, pr-och marknadsansvarig
Natalie.pettersson@harpercollins.se
076 867 10 60